Jak učit o starých civilizacích s pomocí her

Vyšlo 01 října 2012 - spravce

Masové využití videoher ve školní výuce postoupilo o další krůček blíže k realitě. Americký učitel totiž upravil populární nezávislý titul Minecraft a plody jeho práce zaujaly odborníky po celém světě.

Učit se z videoher

V krátké době jde již o druhou podobnou interaktivní aplikaci určenou k rozšiřování obzorů studentstva. Dokonce i v České republice čas od času zazní hlas volající po vyšším vzdělávacím uplatnění videoher. Praktické zužitkování pravidla „škola hrou“ nikdy nebylo jednodušší. Jak informoval web časopisu Time, úprava se jmenuje MinecraftEdu , jeden kus je k dostání po 18 dolarech a nápad vzešel ze spolupráce newyorského učitele Joela Levina s herním studiem Mojang.

Žáci rozvíjí technické schopnosti

Cílem MinecraftEdu, jehož předloha byla přirovnána ke stavebnici lego, je pozdvihnout technické schopnosti studentů. Hráči zde z bloků budují virtuální prostředí nebo ho prozkoumávají, učitelé navíc mohou jednoduše vytvořit server hostující vícero účastníků či dodávat do herní reality textové vysvětlivky. Například učitel americké školy v Kuvajtu tak v aplikaci staví světy poučující o starých civilizacích. Oproti tomu australský kantor chemie má zase na svědomí tuto herní ilustraci základních chemických procesů.

Možností využití je celá řada. Hra může být dle Levina distribuována až ke 250 000 žákům po celém světě. Prozatím si ji pořídilo na pět set škol, přičemž stovka z nich jí už aktivně používá.

Portál pro školy

S nadsázkou lze říci, že školy, jež si nepořídí MinecraftEdu, mohou sáhnout i po konkurenčním projektu Steam for Schools od autorů slavných videoher Half-Life a Portal. Steam for Schools byl uveden v červnu se záměrem předkládat zábavnou formou hry Portal 2 učivo z oblasti matematiky, fyziky či dalších oborů. Oproti Minecraftu nabízí Portal 2 vyšší kvalitu vizuálního zpracování i jednodušší editor prostředí. Zároveň je však nemožné v něm vytvářet celé komplexní fiktivní světy jako v MinecraftEdu. Svým záměrem přesto obě iniciativy cílí na snadnou přístupnost a širokou nabídku.

Je to jednoduché

Vytvořit jednoduchou videohru určenou k výuce i mimo MinecraftEdu a Steam for Schools teoreticky není náročné. V minulosti již proběhla řada pokusů s komerčními i nekomerčními hrami, které cílily na výuku rozličných oborů. Nicméně pokud kantor mířil za konkrétním scénářem, byl často odkázán na vlastní vyšší technický um. A ač je například stvoření scénáře ve starší strategii Civilization 2 otázkou jediného odpoledne , MinecraftEdu a Steam for Schools nabízejí pomocnou ruku technicky méně zdatným kantorům.

A jak je to v ČR?

Také v České republice občas zazní, že podobná inovace výuky je nezbytností. Ondřej Šteff, ředitel společnosti Scio, se třeba na jaře tohoto roku v rozhovoru pro časopis Respekt zmínil, že by bylo užitečné, kdyby ministerstvo školství kategorizovalo videohry dle jejich přínosu pro studium.

Minecraft mění svět

Minecraft, původně jednoduchá hříčka z dílny nezávislého švédského vývojáře, za dva roky od svého stvoření ušel dlouhou cestu. A nezdá se, že by hra byla u konce s dechem. Aby totiž nebylo edukačních kvalit videoher málo, MinecraftEdu přichází sotva měsíc po jiném kreativním aplikování herní předlohy. Tato pochází ze spolupráce autorů hry s Organizací spojených národů, jmenuje se Block by Block a je zaměřena na obyvatele zemí třetího světa. Podobně jako MinecraftEdu také Block by Block využívá velmi snadného vytváření virtuálních scenérií.

Myšlenkou této úpravy je, že mladí lidé si mohou vytvořit zidealizované verze svého bydliště, a budou-li dobré, politická moc z nich vyvodí realizovatelné plány na novou zástavbu.

Zdroj: Český rozhlas

Tagy |

Archiv